Bij gro-up werken drie enthousiaste en gedreven recruiters: Annemarie, Sanne en Simone. Zij zetten zich dagelijks in om professionals te matchen met de leukste banen bij gro-up. En niet alleen dat….ze doen nog méér! Op International Recruitersday stelden we hen 10 vragen.

Annemarie Roozeboom, Sanne Brand en Simone Laupman werken alle drie als recruiters bij gro-up. Bij elkaar opgeteld hebben ze ruim 30 jaar ervaring in werving & selectie, waarvan al een hele tijd bij gro-up.

Waarom past het vak van recruiter bij jullie?

Annemarie: “Ik ben heel nieuwsgierig, haha, ik wil altijd alles weten van een ander: wat zijn je ambities, wat drijft jou? Ik ga altijd op zoek naar het verhaal bij iemand. En dat heb je nodig als je een goede match wilt maken.”
Simone: “Ja, die goede match maken, dat is precies wat ik wil. Ik vind het heel leuk om met veel verschillende mensen te werken, hen te helpen aan de juiste baan en een vacaturehouder aan de juiste mensen te helpen.”
Sanne: “Die verschillende contacten spreken mij óók heel erg aan. En ik houd er van om een klein beetje commercieel bezig te zijn. Oh, en waar ik veel plezier in heb: kandidaten voorbereiden op een gesprek, sollicitatietips geven….het is gewoon een heel leuk vak!

Waarom hebben jullie gekozen voor gro-up?

Simone: “Het ‘lijntje’ dat gro-up heeft naar pedagogiek sprak mij aan. Ik heb pedagogiek gestudeerd en daarna rolde ik het recruitment in. Hier vind ik de perfecte combinatie.”
Annemarie: “Ik studeerde Personeel & Arbeid en rolde, net als Simone, het recruitment-vak in. Toen gro-up een recruiter zocht, sprak de vacaturetekst mij erg aan. Het kennismakingsgesprek gaf de doorslag, er was meteen een klik.”
Sanne: “Mijn zoontje zit bij gro-up kinderopvang. De kleurrijke uitstraling sprak mij erg aan, net zoals de proactieve benadering en de betrokkenheid naar ouders. Daarna volgde de arbeidsmarktcampagne met de posters in de bushokjes en zag ik de banier aan het kantoorpand vanuit de metro. Daar wil ik werken, dacht ik toen. En zo gebeurde het!”

“We krijgen veel ruimte om het recruitmentproces te verbeteren. Dat maakt het werk extra leuk!”

Hoe zien jullie dagelijkse werkzaamheden er uit?

Sanne: “Nou, vooral digitaal tegenwoordig, haha! Dat is soms wel lastig, maar we wennen er aan. Het traject start altijd met een vacature die aangemeld wordt door de vacaturehouder. N.a.v. deze aanmelding hebben we een telefonisch intake gesprek. Als er een geschikte kandidaat is plannen we deze in voor een gesprek. We bereiden de kandidaat voor op het gesprek als hij/zij dat wil, geven tips en kijken of er eventueel ‘gaten’ in het cv zitten, want daar moet dan een goed verhaal voor zijn.”
Annemarie: “En naast het werven, selecteren en matchen houden we ons ook bezig met het verbeteren van het sollicitatieproces. We houden contact met opleidingen, praktijkopleiders.”
Simone: “Wat we alle drie wel missen, maar dat wisten we toen we hier kwamen werken, is dat we geen sollicitatiegesprekken voeren. Maar misschien verandert dit nog in de toekomst.”

Welke trends en ontwikkelingen zijn jullie de afgelopen jaren opgevallen?

Simone: “Wat anders geworden is, is dat de organisatie de baan écht aan de sollicitant moet verkopen in plaats van andersom.”
Annemarie: “Ja, dat is waar….dat is ook niet gek als je bedenkt dat we vroeger 200 reacties op één vacature kregen en nu zijn dat er 20. We moeten proactief en snel werken; je wilt een kandidaat niet kwijtraken.”
Sanne: “Ik vind de manier van werven erg veranderd. Bijvoorbeeld door social media, het gebruik van video, solliciteren via Whatsapp. De lijntjes tussen de organisatie en de kandidaat zijn veel korter geworden.”

Waar worden jullie blij van?

Annemarie: “Een pedagogisch medewerker die al bij ons werkte, zei: “Annemarie, ik wil graag méér, maar ik weet niet wat. Denk je met me mee?” We hebben veel met elkaar gesproken. Een jaar geleden maakte zij de stap naar adjunct locatiemanager en heeft het erg naar haar zin. Daar word ik écht blij van!”
Sanne: “Wat mij blij maakt, is als er een hele goede kandidaat achter een slechte brief verscholen zit. En dat ik dan de locatiemanager overtuig dat zij/hij deze kandidaat een kans moet geven. Met als resultaat een geweldige match. Daar doe ik het voor!”
Simone: “Soms heb ik een hele gemotiveerde kandidaat zonder de vereiste diploma’s….dat is dan wel balen. Maar het ging over iets waar ik blij van word hè?! Creatieve sollicitaties! Een leuke video bijvoorbeeld.”

Wat wil je nog leren?

Sanne: “Social media beter benutten, het uitbreiden van mijn netwerk, het benaderen van doelgroepen, een stevige sparringpartner zijn voor de business. En ik wil leren om mijn vak nóg beter uit te oefenen door aan vacaturehouders feedback te gaan vragen over mijn dienstverlening.”
Simone: “Die social media heb ik ook op mijn lijstje staan. Maar dan vooral het meegaan met de doelgroep: iedereen zit bijvoorbeeld op TikTok…ik heb nog geen idee wat het is en hoe het werkt.”
Annemarie: “Ik heb al heel veel geleerd hier, er zijn veel opleidingsmogelijkheden…..ik denk het inzetten van video en hoe we daar meer uit kunnen halen. Dat doen we nu nog veel te weinig.”

Welke veranderingen hebben jullie gerealiseerd bij gro-up?

Annemarie: “Met alle respect…het was hier vooral cv’s schuiven en heel veel vacatureteksten schrijven. Nu mag je de kandidaat echt bij de hand nemen en het hele pad bewandelen.”
Sanne: “We maken nu een voorselectie waardoor de aannameratio is verbeterd en we snelheid in het proces hebben gebracht.”
Simone: “We zijn informeler geworden naar kandidaten. Warmer en persoonlijker.”
Sanne: “Ja, het is zeker persoonlijker geworden. Van ‘neem contact op met de afdeling recruitment’ naar ‘neem contact op met Sanne’.”
Annemarie: “Wat ik het mooiste vind, is dat we veel ruimte krijgen om het recruitmentproces te verbeteren. Iedereen werkt mee, dat maakt het werk hier extra leuk.

Wat maakt jullie team zo leuk?

Annemarie: “Nou, ik was laatst jarig…en toen stonden ze ineens voor de deur met een cadeau! Hoe leuk is dat?!”
Sanne: “Het voelt alsof we al jaren een team zijn, hoewel we nog geen jaar in deze samenstelling werken. We zijn heel anders maar passen goed bij elkaar en vormen een sterk team.”
Simone: “We hebben twee keer per week een digitaal koffiemoment. Dan hebben we het ook even over andere dingen dan werk. Zo leren we elkaar ook op een andere manier kennen.”

“We krijgen veel ruimte om het recruitmentproces te verbeteren. Dat maakt het werk extra leuk!”

Terug naar overzicht