Hij staat in een hoekje van de speelplaats. De tranen lopen langzaam over zijn gezichtje. Lucinda de Hoog, pedagogisch medewerker bij gro-up kinderopvang, locatie Beestenboel in Capelle aan den IJssel, knielt naast hem neer: “Lieverd, wat is er gebeurd?” Ze ziet het al snel; zijn broek is helemaal nat. “Ach jochie….dat geeft toch niets? Kom, dan gaan we iets schoons aantrekken.”
Een paar minuten later lacht het jongetje weer. Lucinda schuift aan tafel met een kop thee: “Sorry dat je even moest wachten hoor, maar nu ben ik helemaal van jou!“ Alweer 3 jaar werkt ze nu als pedagogisch medewerker bij Beestenboel, één van de locaties van gro-up kinderopvang, vertelt Lucinda. Ze gebaart: “Dit is écht mijn plek. Op de groep voel ik me veilig, hier kan ik zijn wie ik ben. Kinderen oordelen niet. Ik ben hier graag.”
Energie vasthouden
“Samen met collega’s verzin ik leuke dingen om te doen met de kinderen”, vervolgt Lucinda. “Ik zie hoe ze groeien en zich ontwikkelen. Dat geeft me energie. Maar ik moet die energie wel vast zien te houden….daarom ben ik op zoek gegaan naar een functie binnen gro-up die ik er naast kan doen. Ik wist niet precies wát ik wilde, behalve dat ik méér uit mijn hbo-diploma SPH wilde halen.”
Pedagogisch medewerker én adjunct
Dat was makkelijker gezegd dan gedaan. Lucinda solliciteerde op diverse functies binnen gro-up, maar het kwam niet tot een match. Tot een collega haar wees op de functie van adjunct-locatiemanager bij gro-up kinderopvang, locatie Kindcentrum Confetti. Lucinda: “Dat bleek een schot in de roos! Ik werk daar nu één dag per week als adjunct. Samen met de locatiemanager zorg ik er voor dat de organisatie van de locatie soepel loopt en werken we met elkaar aan een plezierige werksfeer.”
Van twee kanten naar dingen kijken
In de functie adjunct-locatiemanager kan Lucinda veel van haar vaardigheden kwijt. “Ik houd er van om duidelijkheid te scheppen, structuur aan te brengen, planningen te maken, me te verdiepen in dingen en te kijken hoe we dingen anders en beter kunnen doen. Het hebben van twee functies zorgt er voor dat ik anders naar dingen kijk omdat ik weet hoe de ‘andere kant’ het beleeft.”
Ruimte geven
Lucinda blijft zichzelf uitdagen. Niet alleen in de functie van adjunct maar óók op de groep. “Sinds kort begeleid ik stagiairs. Wat is het leuk om een ander het vak te leren! En wat een confrontatie met mijzelf…. Waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe? Ik heb graag alles op orde, wil controle houden.” Ze grinnikt: “En nu moet ik m’n stagiairs de ruimte geven om het op hun eigen manier te doen. Dus moet ik af en toe in een hoekje gaan zitten en mijn mond houden!”