Direct naar inhoud

Jeugdhulpverlener Floran biedt gezinnen de ondersteuning die ze nodig hebben

Door haar ervaringen en inzichten deelt ze hoe elk kind uniek is en hoe ze vanuit gro-up jeugdhulp maatwerk biedt in begeleiding, zowel op school als thuis. Floran Jonker is jeugdhulpverlener bij gro-up, maar werkte eerst in sales.

Van sales naar zorg

Het waren de targets die haar deden beseffen dat ze niet op haar plek zat. In 2019 maakte Floran de overstap van een salesgerichte baan naar jeugdhulp. ‘Ik ben een mensenmens en wilde anderen in hun kracht zetten’, vertelt ze over haar motivatie. ‘Nu werk ik dag in dag uit met pure, eerlijke kinderen. Daar word ik heel gelukkig van.’

Een ‘neurodivers’ brein hebben de kinderen die jeugdhulpverlener Floran begeleidt. Het woord stoornis hoor je haar niet snel zeggen. ‘Kinderen met bijvoorbeeld ADHD of autisme hebben vaak uitdagingen, maar zij hoeven dat helemaal niet als storend te ervaren.’

Elk kind is uniek, dus ook elke aanpak

Puur en eerlijk zijn ze misschien allemaal, maar ieder kind is anders. ‘Kinderen met een neurodivers brein hebben net als andere kinderen hun eigen persoonlijke uitdagingen. Vaak zijn ze prikkelgevoelig en verwerken ze informatie anders, wat sociale interactie soms lastig maakt. Tegelijkertijd zijn deze kinderen vaak energiek, slim en creatieve denkers.’

Soms liggen de uitdagingen volgens Floran in iets wat eerder in het leven is gebeurd. ‘Kinderen met trauma’s uiten hun frustratie en onmacht op verschillende manieren. De één vooral thuis, de ander op school of in sociale situaties. We werken samen met ouders, huisartsen en scholen om te kijken wat een kind nodig heeft.’

De aanpak, en waar die moet plaatsvinden, verschilt per kind. ‘Soms is het puur op school waar het kind vastloopt. Dan loop ik daar mee en neem ze serieus. Bijzonder gedrag ontstaat vanuit een behoefte. Een kind heeft vaak nog niet de vaardigheden om die behoefte op een andere manier kenbaar te maken. Door te observeren en te luisteren, probeer ik erachter te komen wat die behoefte is. Soms zit hem dat in de dynamiek of wisselwerking met de leerkracht en kunnen kleine aanpassingen al een groot verschil maken. Het kan ook zijn dat de onderwijsvorm niet passend is bij de specifieke leerbehoeften van het kind.’

Bijzonder gedrag ontstaat vanuit een behoefte. Door te observeren en te luisteren, probeer ik erachter te komen wat die behoefte is.

Floran Jonker
jeugdhulpverlener

Samenwerken met ouders

Soms liggen de uitdagingen juist thuis. Dan is Floran er voor het kind én de ouders - al is dat lang niet altijd makkelijk. ‘Ouders moeten soms zelf door een proces om te accepteren dat hun kind zich op een manier ontwikkelt die afwijkt van de norm.’

Ouders maken zich vaak zorgen, en dan is vertrouwen winnen essentieel. ‘Het belangrijkste is dat ik doe wat ik zeg en zeg wat ik doe. Soms verwachten ouders een magische oplossing, maar die verwachting haal ik er snel uit. We kijken samen wat nodig is en werken stap voor stap, positief en doelgericht. Dat vraagt soms veel van ouders.’

Zo’n proces heeft tijd nodig en ook dan lukt het niet altijd, vertelt Floran heel eerlijk. ‘De uitdagingen liggen vaak niet alleen bij het kind. Ouders worstelen soms met hun eigen problematiek.’

Overwinnen van culturele en persoonlijke barrières

Verschillende factoren kunnen acceptatie moeilijk maken. ‘Cultuur speelt ook een grote rol, bijvoorbeeld. Laatst sprak ik een jongen wiens ouders vanuit hun cultuur en opvoeding hebben geleerd dat "anders zijn" betekent dat je niet mee mag doen in de maatschappij. Het lukte me maar niet om hen te overtuigen van een andere benadering.

Door begrip te tonen en erkenning te geven aan hun gevoel, lukte het toch om stap voor stap aan te sluiten bij de behoeften en innerlijke wereld van hun kind. Als een kind zich steeds fijner en beter begrepen gaat voelen, gaat bij de ouders op een gegeven moment de knop om. Dat is heel mooi om te zien, daar doe ik het voor.